نگاشته های یک معلم

با توجه به دغدغه های خودم  و متفاوت بودن دانش آموزان در کلاس و شیوه های ارتباط با دانش آموزان بر آن شدم  مطالب و آموخته های خود را قالب یادداشت به سبک قلم به نگارش دربیاورم . 


توانایی و اداره کلاس و ایجاد رفتار مطلوب در دانش‎آموزان، بخشی مهمی از کار معلم و کلاس و زمینه مناسب برای یادگیری است. به نظر می‎رسد معلم برای اداره مطلوب و منظم کلاس درس به دو مهارت نیاز دارد:

1ـ برقراری ارتباط مؤثر و مثبت با دانش‎آموزان

2ـ مدیریت کلاس


 ارتباط چیست؟

-ارتباط از نظر معنوی به معنای ربط دادن، پیوند دادن،اشتراک داشتن و تجربه ی مشترک به کار رفته است. حتی در فرهنگ معین 19 لغت برای آن موجود است.

ـ ارتباط  از فرایند انتقال پیام از فرستنده به گیرنده با استفاده از علامت به منظور تأثیر و کنترل و هدایت.

ـ ارتباط  از فرایند مبادله ی اطلاعات و احساسات، مبادله بر وزن مفاعله، امری است طرفینی و دو جانبه. پس ارتباط جریانی است متقابل .

 عامل اصلی ارتباط با معلم دانش‎آموز است ...


وقتی دانش‎آموز نمی‎داند چگونه از معلم خود تقاضایی کند و یا عقیده متفاوتی را با او در میان  بگذارد، به این نتیجه می‎رسد که نمی‎تواند با معلم خود ارتباط برقرار کند و بنابراین ناسازگاری و پرخاشگری می‏کند و یا ارتباط خود با معلم و کلاس را به طور کلی قطع می‏کند. اما وقتی همان دانش‎آموز یاد بگیرد که چگونه با معلمش ارتباط برقرار کند، روند کار کلاس شیرین و جذاب می‎شود و معلم و شاگرد هر دو در کنار هم، نه در مقابل هم به سوی هدف پیش می‎روند.

آموزش بدون ایجاد رابطه معنایی نخواهد داشت.

بنابراین مهارت‎های ارتباط با دانش‎آموز،

 از مهم‎‎ترین  مهارت‎های مورد نیاز یک معلم کارآمد می‎باشد.




در ادامه میتوان پیشنهادات  درخصوص  ارتباط با دانش‎آموز


1ـ ایجاد روابط های  مثبت با دانش‎آموزان


 2ـ اجتناب از تنبیه شدید و مکرر در کلاس


3ـ پرهیز از پیش داوری‎های غیر منصفانه   از زمینه‎ها پیش‎داوری


4ـ ابراز علاقه وتوجه به دانش‎آموزان کلاس


5ـ ثبات داشتن و بخشنده بودن رفتارمعلم  پایدار وقابل پیش بینی باشد


6ـ داشتن انتظارهای بالا و ممکن واگذار کردن فعالیت‎های نسبتاً دشوار به دانش‎آموزان 


7ـ اهمیت دادن به نظرات دانش‎آموز


8- از دانش‎آموزان تشکر کردن


9-  نام دانش‎آموزان را به خاطر سپردن


10-  مؤدبانه صحبت کردن معلم


11- دوستانه رفتار کردن به جای دوست بودن با دانش‎آموزان


12-استفاده از واژه «ما» به جای «تو»




نتیجه‎گیری



با توجه به مطالب مطرح شده چنین میتوان برداشت کرد  که اداره کلاسی کار آمد و مؤثر  راهی است که به آموزش و یادگیری مفید و مؤثر ختم می‎شود. ایجاد نظم و هماهنگی شرط لازم برای آموزش سودمند است، اما کافی نیست.

چنانچه مدیریت درکلاس درس به خوبی اعمال شود، رفتارهای مناسب دانش‎آموزان تقویت شده و رفتارهای نا مناسب آنان که مستلزم شیوه‎های برخورد خاص خود می‎باشد، کاهش می‎یابد و این امر زمینه را برای آموزش و یادگیری هدفمند دانش‎آموزان فراهم می‎کند.



هم چنین معلم باید در هر موقعیتی آرامش خود را حفظ کند تا رفتارش قابل پیش‎بینی باشد و دانش‎آموزان به او اعتماد کنند. چنین معلمی می‎تواند با مدیریت کلاس درسی کارا و پرانگیزه داشته باشد و دانش‎آموزان برای کشف حقایق و مفاهیم جدید علمی ـ آموزشی تلاش کنند و در سایه چنین رابطه و مدیریتی، تجربه‎هایی حاصل کنند که در هیچ کتابی نمی‎توان یافت.


به نظر بنده معلم باید ابتدا رابطه مثبت، حمایت کننده و قابل اعتماد با دانش‎آموزان برقرار کند.


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی