چگونگی مهارتهای ارتباط با دانشآموزان ابتدایی
با توجه به دغدغه های خودم و متفاوت بودن دانش آموزان در کلاس و شیوه های ارتباط با دانش آموزان بر آن شدم مطالب و آموخته های خود را قالب یادداشت به سبک قلم به نگارش دربیاورم .
توانایی و اداره کلاس و ایجاد رفتار مطلوب در دانشآموزان، بخشی مهمی از کار معلم و کلاس و زمینه مناسب برای یادگیری است. به نظر میرسد معلم برای اداره مطلوب و منظم کلاس درس به دو مهارت نیاز دارد:
1ـ برقراری ارتباط مؤثر و مثبت با دانشآموزان
2ـ مدیریت کلاس
ارتباط چیست؟
-ارتباط از نظر معنوی به معنای ربط دادن، پیوند دادن،اشتراک داشتن و تجربه ی مشترک به کار رفته است. حتی در فرهنگ معین 19 لغت برای آن موجود است.
ـ
ارتباط از فرایند انتقال پیام از فرستنده به گیرنده با استفاده
از علامت به منظور تأثیر و کنترل و هدایت.
عامل اصلی ارتباط با معلم دانشآموز است ...
وقتی دانشآموز نمیداند چگونه از معلم خود تقاضایی کند و یا عقیده متفاوتی را با او در میان بگذارد، به این نتیجه میرسد که نمیتواند با معلم خود ارتباط برقرار کند و بنابراین ناسازگاری و پرخاشگری میکند و یا ارتباط خود با معلم و کلاس را به طور کلی قطع میکند. اما وقتی همان دانشآموز یاد بگیرد که چگونه با معلمش ارتباط برقرار کند، روند کار کلاس شیرین و جذاب میشود و معلم و شاگرد هر دو در کنار هم، نه در مقابل هم به سوی هدف پیش میروند.
بنابراین مهارتهای ارتباط با دانشآموز،
از مهمترین مهارتهای مورد نیاز یک معلم کارآمد میباشد.
در ادامه میتوان پیشنهادات درخصوص ارتباط با دانشآموز
1ـ ایجاد روابط های مثبت با دانشآموزان
2ـ اجتناب از تنبیه شدید و مکرر در کلاس
3ـ پرهیز از پیش داوریهای غیر منصفانه از زمینهها پیشداوری
4ـ ابراز علاقه وتوجه به دانشآموزان کلاس
5ـ ثبات داشتن و بخشنده بودن رفتارمعلم پایدار وقابل پیش بینی باشد
6ـ داشتن انتظارهای بالا و ممکن واگذار کردن فعالیتهای نسبتاً دشوار به دانشآموزان
7ـ اهمیت دادن به نظرات دانشآموز
8- از دانشآموزان تشکر کردن
9- نام دانشآموزان را به خاطر سپردن
10- مؤدبانه صحبت کردن معلم
11- دوستانه رفتار کردن به جای دوست بودن با دانشآموزان
12-استفاده از واژه «ما» به جای «تو»
نتیجهگیری
با
توجه به مطالب مطرح شده چنین میتوان برداشت کرد که اداره کلاسی کار آمد و
مؤثر راهی است که به آموزش و یادگیری مفید و مؤثر ختم میشود. ایجاد
نظم و هماهنگی شرط لازم برای آموزش سودمند است، اما کافی نیست.
چنانچه مدیریت درکلاس درس به خوبی اعمال شود، رفتارهای مناسب دانشآموزان تقویت شده و رفتارهای نا مناسب آنان که مستلزم شیوههای برخورد خاص خود میباشد، کاهش مییابد و این امر زمینه را برای آموزش و یادگیری هدفمند دانشآموزان فراهم میکند.
هم
چنین معلم باید در هر موقعیتی آرامش خود را حفظ کند تا رفتارش قابل
پیشبینی باشد و دانشآموزان به او اعتماد کنند. چنین معلمی میتواند با
مدیریت کلاس درسی کارا و پرانگیزه داشته باشد و دانشآموزان برای کشف حقایق
و مفاهیم جدید علمی ـ آموزشی تلاش کنند و در سایه چنین رابطه و مدیریتی،
تجربههایی حاصل کنند که در هیچ کتابی نمیتوان یافت.
به نظر بنده معلم باید ابتدا رابطه مثبت، حمایت کننده و قابل اعتماد با دانشآموزان برقرار کند.